BMW Einzylinder-Forum

TERMINE und FORUMSTECHNIK => International discussion forum in english language => Thema gestartet von: Pederkr am 06 Februar 2021, 13:48:26

Titel: Piston R 26 mysterium
Beitrag von: Pederkr am 06 Februar 2021, 13:48:26
Found this piston for a R26. (Acording to Ulis)
It's a 69 m/m but i think the top is looking mysterius, do not look like the one i have in my barrel.
The messurment is ok B = 9,57 og A = 32,01 mm.
It looks like the grove for the inlet valvet is small and the grove for exhaust is bigger, it should be the other way round.
Arrow at exhaust is Ok regarding center op the piston guide. The guide is side set 3 m/m acording to the revolution direction.
Could this be for a Izetta or stationaer generator engine.

Peder
Titel: Re: Piston R 26 mysterium
Beitrag von: strichzwojan am 06 Februar 2021, 16:44:19
Here is a piston for 25/3. Looks quite as yours. Side setting of the guide too. I would check the clearance between valves an holes with a stripe of soldering tin.

Jan

Edit in German: Es sieht so aus, als ob die Kolben beim Gießen da bereits in der Gussform die Vertiefungen für die Ventile bekommen. Die Taschen sind jedenfalls nicht herausgefräst oder nachträglich hineingearbeitet worden. Dafür ist Oberfläche an dieser Stelle zu rau. Nach dem Abdrehen des Kolbens unterscheiden sich dann natürlich diese Bereiche minimal. Aber solange da nichts im Betrieb kollidiert...
Titel: Re: Piston R 26 mysterium
Beitrag von: Pederkr am 07 Februar 2021, 12:32:53
Zitat von: strichzwojan am 06 Februar 2021, 16:44:19
Here is a piston for 25/3. Looks quite as yours. Side setting of the guide too. I would check the clearance between valves an holes with a stripe of soldering tin.

Jan

Edit in German: Es sieht so aus, als ob die Kolben beim Gießen da bereits in der Gussform die Vertiefungen für die Ventile bekommen. Die Taschen sind jedenfalls nicht herausgefräst oder nachträglich hineingearbeitet worden. Dafür ist Oberfläche an dieser Stelle zu rau. Nach dem Abdrehen des Kolbens unterscheiden sich dann natürlich diese Bereiche minimal. Aber solange da nichts im Betrieb kollidiert...

Thank you for your reply. but guidion pin for R25/3 is 18 m/m this is 20 m/m
Boxer part maybee
Titel: Re: Piston R 26 mysterium
Beitrag von: rolf am 07 Februar 2021, 13:39:15
Das ist der sog. Tuningkolben
Titel: Re: Piston R 26 mysterium
Beitrag von: strichzwojan am 07 Februar 2021, 15:12:37
Zitat von: Pederkr am 07 Februar 2021, 12:32:53
Thank you for your reply. but guidion pin for R25/3 is 18 m/m this is 20 m/m
Boxer part maybee
Hi Peder, I was just referring to the holes in the "piston roof"...
You are right, 18mm is R25 /0, /2 and /3. But R26 and R27 have 20mm.  These pistons from Frankfurt seem to be notorious... I am happy to have two NOS Nüral pistons now.

Jan