Unterschied Zylinderkopf R25/2 und R25/3?

Begonnen von AMot200, 27 August 2015, 15:19:23

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AMot200

Hallo.

Gibt es einen Unterschied bei den Zylinderköpfen  R25/2  und R25/3?

Was man von außen sehen kann?   Anzahl der Rippen z.B.

Wenn es keinen gibt wo kommt dann das eine PS bei  25/3  mehr her?

Vielen Dank für eine Anwort.
Konrad

AMot200


holzschnitzer

Hallo Konrad
Der Brennraum im Zylinderkopf der/3 ist eingeschnürt oder auch nierenförmig.
Außerdem hat die/3 andere Ansaugwege siehe auch vergleichsliste

Gruß
Michael
Pflichtangabe zu den Inhaltsstoffen meiner Postings:
Kompetenz, Erfahrung, geringe Anteile von Halbwissen.
Kann Spuren von Ironie oder Hörensagen enthalten.

AMot200

Danke Michael.

Was heißt das: Ein-und Auslaß getrennt,
mit Fenster .

ich hab warscheinlich auf meiner 25/3 ein Kopf von 25/2.  Weil  die Ölröhrchen für die Kipphebel hab ich auch dran.
gruß
Konrad

Rütz

Zitat von: AMot200 am 27 August 2015, 15:52:03
Was heißt das: Ein-und Auslaß getrennt,
mit Fenster .
Bezieht sich auf die "Dritte Kühlrippe von oben" (linke Spalte der Tabelle).
Ist die durchgehend oder in der Mitte unterbrochen... mit Durchblick auf die andere Seite.
I never dared to be radical when young.
For fear it would make me conservative when old. (Robert Frost)

AMot200

Vielen Dank!

hab kein Durchblick,  3. Rippe von oben, alles zu.

Dann ist mein Motor 25/2,  muß der Vergaser dann auch anders sein,  ander Düse oder so?

gruß
Konrad

cledrera

Konrad,
anders herum:
kein Durchblick: /3 (Fahrer  ;D)
Durchblick: /2 (Fahrer, alle außer seine Verchromtheit D&W)

Mach lieber mal Fotos des ZK-Kopf nebst Kipphebel pp. und miss den Einlassdurchmesser.
24 mm = R25/3
22 mm = R25/2
Du bist im Recht; nun sieh zu, wie du da wieder heraus kommst. (v. Chamisso)
Lieber Einzylinder als zwei Fallschirme (v. mir)

mekgyver

Konrad,
arbeite doch mit Fotos !
Dann geht alles schneller  ::)

Gruß mek  :schrauber:
... 73er-Gang

AMot200

#7
vielen dank,
jetzt hab ichs verstanden mit dem " Durchblick" was ist was.

heißt das dann  /3 Kopf  auch  /3 Motor?   und auch 13 PS ??

oder wurde das  damals nicht so genau genommen bei BMW  was die verbaut haben. 

Nachträglich wurde an dem Motor nichts verändert, das Gefährt ist seit  1972  in meinem Besitz.

gruß
Konrad

berndr253

Wenn Du bei BMW eine 25/2 gekauft hast war das auch ne 25/2 - warum sollte BMW hier nicht exakt spezifizierte Motorräder verkaufen??

Die Leistung des Motors hängt unter anderem auch von dem Vergaser und der Verbrennungsluftführung ab. Also - was für einen Vergaser hast Du montiert, welche Vergaserbestückung, wie wird die Luft in den Vergaser geführt (durch den Tank"rüssel" oder direkt aufgesetzter Filter?
Welcher Auspuff, welcher Krümmer (Durchmesser)??

Stell  mal ein paar Bilder vom Motor, Vergaser und Auspuff ein

Bernd
Leben und Leben lassen

Bobby

Auf meinem Zylinder der 25/2 ist ein 25/3 Kopf mit den dazu passenden Kipphebeln etc. montiert.
Den Zylinder habe ich auf der Seite der Stößel-Schutzröhrchen (durchgehende Bohrung) mit Teflon-Band
umwickelt und somit dicht bekommen.
Zudem habe ich trotz 24 er Einlass einen 22 er Vergaser montiert, was m.Mg. ganz gut passt...

Das scheint prinzipiell alles ganz gut zu funktionieren, oder täusche ich mich? (Kopfschmierung scheint ok, nachdem ich die Ventildeckel nach dem fahren mehrmals
herunten hatte um dies nach zu vollziehen).

Nachdem ich nun schon mehrere Threats und die Vergleichslisten durchforstet habe, frage ich mich ob es:

a) Bei der Umstellung der letzten Baureihe von 25/2 Motoren auf den "Mohrenkopf" schon Änderungen in Richtung 25/3 Kopf gegeben hat.
    Hier würde mich besonders interessieren, ob es nur "äußerlich", sprich die aufgetragene Farbe zur besseren Kühlung oder auch
    schon technische Weiterentwicklungen gegeben hat z.B. Durchmesser Einlassventil oder eben die Umstellung der Kopfschmierung weg
    von den Röhrchen hin zu der Schmierung durch die Ständerhülsen, Fenster zwischen Ein/Auslassventil schon geschlossen???
b) Was sich bei der Änderung auf den 25/3 er Kopf am Ölkreislauf noch geändert bzw. verbessert hat (25/3 Zylinder mit Sacklöchern z.B.)
c) Hat sich an der Ölförderung im Motorblock etwas geändert/verbessert? (Ölpumpe? Steigröhrchen? Schleuderblech, andere Bohrungen etc.?)

Freue mich auf eure Antworten
Michael
Die verrücktesten Dinge beginnen immer mit: "Halt mal schnell mein Bier..."

Rütz

Zitat von: Bobby am 13 Oktober 2015, 23:56:26
Den Zylinder habe ich auf der Seite der Stößel-Schutzröhrchen (durchgehende Bohrung) mit Teflon-Band
umwickelt und somit dicht bekommen.
Den Zylinder umwickelt? :o
I never dared to be radical when young.
For fear it would make me conservative when old. (Robert Frost)

Bobby

Zitat von: Rütz am 15 Oktober 2015, 15:19:56
Den Zylinder umwickelt? :o
Hehe...ja macht sich gut im weißen Teflonkleid (wirkt dabei etwas Mumienhaft :gewissen:)
Tatsächlich hab ich hauptsächlich Gewinde der Zylinderkopfschrauben damit umwickelt...
Die verrücktesten Dinge beginnen immer mit: "Halt mal schnell mein Bier..."

Al Capone

#12
I've been reading a lot about cylinder heads recently, and there has been some doubt about the comparison chart.
I will try to describe my observations.

R25:
1- four mounting pins
2-two ribs below the spark plug
3-24mm intake hole
4-no rib connection on the exhaust side
5-round combustion chamber
6-large space between 1st and 2nd rib from above
7-a hole through the third rib

R25/2
There are the most doubts here because I think there are two versions of this head, but I could not confirm it on the forum.

1-two mounting pins
2-two ribs below the spark plug(like in R25)
3-22mm intake hole
4-combined ribs on the exhaust side
5-round combustion chamber(like in R25)
6-space filled between 1st and 2nd rib from above
7-a hole through the third rib( like in R25)

The second version of the head (probably for R25 / 2)

1-two mounting pins
2-three ribs below the spark plug
3-22mm intake hole
4-combined ribs on the exhaust side
5-round combustion chamber!!!
6-space filled between 1st and 2nd rib from above
7-All ribs completely without clearance

R25/3
It is best to recognize the oval shape of the combustion chamber

In the prospectus for 25/2 there is a head mentioned first, but you can see many machines with different heads.
The second head is very similar to the 25/3 but does not match the shape of the chamber and the size of the inlet.

I will upload photos for clarity, but I have problems with adding more of them here, so I have to do it individually.
Maybe it will help someone or there will be a person who will dispel all doubts.











Al Capone

 :schrauber:

Taz

Hello Al.

To be perfectly honest, I still can't figure out what the intention of your posts might be.

Would you like to get an assessment of the heads you are showing pictures of, would you like to help with laying the doubts regarding the comparison table to rest or are you expressing your personal doubts regarding said table and would like to have them discussed?

All the best, Taz
Ich hab noch nie einen Sarkasmus vorgetäuscht


auf Tour:

Zipfelreise (2019)
Cymru "Radnor Revivals" (2016)
Alba "Isle of Skye" (2013)
Austria Großglocknerhochalpenstrasse (2012)
Alba "Spittal of Glenshee" (2011)

strichzwojan

Hallo Konrad,

in den vorangegangenen Beiträgen sind die Unterschiede ja umfassend beschrieben worden. Als die R25/3 entwickelt wurde, lief eine große Diskussion (kommt einem das bekannt vor?) über zu laute Motorräder und deren gesetzliche Reglementierung. Deshalb hatte BMW Ansaugweg und Schalldämpferanlage besonders im Blick.
Der Strichdreikopf hat einige Verbesserungen gegenüber dem Strichzweikopf, unter anderem diesen eingegossenen Wulst zwischen Einlass- und Auslassbereich, der die Hitze besser verteilt/abführt. Das Wichtigste dürfte der auf 24mm vergrößerte Einlasskanal sein, der einen größeren Vergaser ermöglicht.
Wenn es dir nicht auf Originalität ankommt, dann kannst du sehr gut einen Strichdreikopf montieren. Mit dem 24er Vergaser, direkt montiertem Knecht-Drahtluftfilter und kleinerer Hauptdüse geht die Maschine dann richtig gut ab. Die Höchstgeschwindigkeit ändert sich fast nicht. Der Strichzweiauspuff kann weitergefahren werden. Die Optik bleibt somit (fast) erhalten.
Bräuchte ich einen Ersatzkopf für die Strichzwei, würde ich immer wieder einen Strichdreikopf haben wollen.

Gruß, Jan



Al Capone

Zitat von: Taz am 28 Oktober 2020, 23:37:51
Hello Al.

To be perfectly honest, I still can't figure out what the intention of your posts might be.

Would you like to get an assessment of the heads you are showing pictures of, would you like to help with laying the doubts regarding the comparison table to rest or are you expressing your personal doubts regarding said table and would like to have them discussed?

All the best, Taz


My goal is to dispel doubts about the 25/2 head.

The photos show the heads from 25 and two others. I can't tell which one is suitable for / 2. Both have a 22mm diameter and a round combustion chamber. Nevertheless, there are differences in them.
If that's a problem, just forget it.

Taz

Hello Al.

Ok, thanks...no, it's not a problem (not at all, honestly), I simply couldn't figure out what you actually wanted...please accept my apologies...

If none of the others will answer I will take care tonight, will have to go to work now :galgen: ;D

Kind regards, Taz
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Taz

#18
Hello Al.

I do owe you an answer, sorry for the delay.

First, don't know whether you have already found it...the english verison of the comparison table to be found here: https://www.bmw-einzylinder.de/Vergleichstabelle/default.html#EN, with the head-part here: https://www.bmw-einzylinder.de/Vergleichstabelle/default.html#zkopf_EN

Regardfing your observations:
R25:
1- four mounting pins (exactly as covered by table)
2-two ribs below the spark plug (not used as a criterion in the table)
3-24mm intake hole (exactly as covered by table)
4-no rib connection on the exhaust side (not used as a criterion in the table)
5-round combustion chamber (exactly as covered by table)
6-large space between 1st and 2nd rib from above (not used as a criterion in the table)
7-a hole through the third rib (exactly as covered by table)

So all table-listed criteria for identifying that cylinder head as belonging to a R25 are met, does sound like a clear identification to me.

1-two mounting pins (exactly as covered by table)
2-two ribs below the spark plug(like in R25) (not used as a criterion in the table)
3-22mm intake hole (exactly as covered by table)
4-combined ribs on the exhaust side (not used as a criterion in the table)
5-round combustion chamber(like in R25) (exactly as covered by table)
6-space filled between 1st and 2nd rib from above (not used as a criterion in the table)
7-a hole through the third rib( like in R25) (exactly as covered by table)

So all table-listed criteria for identifying that cylinder head as belonging to a R25/2 are met, does sound like a clear identification to me.


The second version of the head (probably for R25 / 2)

1-two mounting pins (exactly as covered by table)
2-three ribs below the spark plug (not used as a criterion in the table)
3-22mm intake hole (exactly as covered by table)
4-combined ribs on the exhaust side (not used as a criterion in the table)
5-round combustion chamber!!! (exactly as covered by table)
6-space filled between 1st and 2nd rib from above (not used as a criterion in the table)
7-All ribs completely without clearance  (deviation from table)

All but one table-listed criteria for identifying that cylinder head as belonging to a R25/2 are met, does sound like a acceptably clear identification to me.

Thing is...BMW has been found guilty of occasionally tinkering with the parts in order to improve the bikes, sometimes they had a second source for parts manufacturing to slightly different specs...especially with the R25/2 they were suffering from the crankshaft still doing a few extra rounds even after the owner had switched off the engine, reason being the head's issues to get rid of all that heat energy...in the end this resulted in painting the head black (recommending this measure as remedy for said issue on older R25/2 and continuing it for all the R25/3).
I could imagine that the changed rib design with the missing"window" could be another attempt to sort it out, but that's pure speculation.

As long as there wouldn't show up several more heads of the same design I'd like to continue considering the table being sufficiently accurate...

Regarding that specific head...if all parts like exhaust manifold and carb connect effortlessly, the R25/2 valves and springs do fit and the oil supply works as to be expected I'd consider the head to be a R25/2 head and mount it... If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck....my 2ct.

Kind regards, Taz
Ich hab noch nie einen Sarkasmus vorgetäuscht


auf Tour:

Zipfelreise (2019)
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Alba "Isle of Skye" (2013)
Austria Großglocknerhochalpenstrasse (2012)
Alba "Spittal of Glenshee" (2011)

Al Capone

Hello Taz

Of course I found the table. This is the basis for my renovation becouse parts are missing.

Your words confirm my earlier assumptions that both of these heads are valid for / 2.
I've already met a few of them on Ebay.
Everything you wrote about BMW modifications makes sense. Both heads have oil holes for the tubing indicating / 2.
It seems to me that all doubts have been dispelled.
After all, a duck is a duck.  ;)
Thanks for your commitment and best regards! :thumbsup:

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